Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

![]()
На 5 септември 1975 г. корабът Adrian Maersk се отдалечава от кей 51 в Нюарк, Ню Джърси, превозвайки 385 контейнера. Това бележи началото на историята за A.P. Moller–Maersk. Въпреки че първият контейнеровоз е отплавал от пристанището на Нюарк през 1956 г., мащабната контейнеризация в световен мащаб идва много по-късно. Но за датската корабна компания A.P. Moller–Maersk този момент бележи началото на първата ѝ изцяло контейнеризирана услуга и началото на петдесетгодишно пътешествие, което ще превърне компанията в лидер.
За компания, която първоначално се е колебала, евентуалното ѝ приемане на контейнеризацията е било трансформиращо. Днес контейнерите превозват приблизително 90 процента от световните стоки, от дрехи и електроника до суровини и храни. Без контейнеризацията глобализацията, каквато я познаваме, би била немислима.
От колебание до смел ангажимент.
Навлизането на Maersk в контейнерните превози не беше незабавно. По времето, когато Adrian Maersk започна своето плаване, американският предприемач в областта на транспорта Малкълм Маклийн вече беше пионер в практиката близо две десетилетия по-рано. През 1956 г. Маклийн натовари 58 каросерии на ремаркета на преустроения танкер Ideal X, с което даде началото на това, което се превърна в съвременната контейнерна революция. Конкуренти като Sea-Land и японската NYK Line също се бяха впуснали в контейнеризацията много преди Maersk. И така, защо Maersk чака до 1975 г.? Историкът на компанията Шарлот Андерсен обяснява, че вътрешната предпазливост забавя хода. „Вътрешно проучване през 1970 г. заключи малко предпазливо, че инвестицията е твърде голяма, за да бъде оправдана“, отбелязва тя. По това време Maersk се диверсифицира в множество индустрии, от авиацията до петрола, и огромният капитал, необходим за контейнеровози и специализирано пристанищно оборудване, изглеждаше твърде голям риск.

Но до 1972 г. друго вътрешно проучване отменя заключението. Този път ръководителите признават, че „заплахата“ от пропускане на контейнеризацията е твърде значителна. До май 1973 г. Maersk е направила поръчки за девет контейнеровози от германски корабостроителници. Първата доставка, Adrian Maersk с капацитет 1800 TEU, пристига през август 1975 г. Корабът е разположен на Панамската линия, услуга, която Maersk управлява от 1928 г., свързвайки източното крайбрежие на САЩ с Азия през Панамския канал. В рамките на десетилетие Maersk добавя още 33 контейнеровози или полуконтейнерови кораба към флота си. До 1985 г. компанията е третият по големина контейнеровози в света.
Глобална трансформация.
Това, което прави историята на Maersk емблематична, е колко бързо компанията пренасочи цялата си оперативна структура към контейнерите. Само за 10 години повечето от конвенционалните ѝ линейни услуги бяха постепенно премахнати или преобразувани. Това беше темпо на промяна, което отразяваше не само смелото вземане на решения, но и абсолютната неизбежност на контейнеризацията при преобразуването на търговията. По-широката корабоплавателна индустрия претърпяваше паралелна революция. Контейнеризацията драстично намали разходите, подобри ефективността и намали щетите по стоките. Корабите, чието товарене и разтоварване някога отнемаше седмици, сега можеха да се обърнат за част от времето. Мащабът беше огромен: днес повече от 37 милиона TEU се движат в над 19 милиона слота за кораби по целия свят. Резултатът беше рязко увеличение на обема на международната търговия. Стандартизирана стоманена кутия, еквивалентната на двадесет фута единица (TEU), се превърна в гръбнака на световната търговия. Независимо дали е натоварен със смартфони в Шенжен, текстил в Дака или автомобили в Хамбург, контейнерът позволяваше безопасно, сигурно и ефикасно транспортиране на стоки с темпове, немислими преди.
Деветдесет процента от всичко.
Централната роля на контейнерните превози често е невидима за средностатистическия потребител. И все пак, както журналистката Роуз Джордж отбелязва в книгата си „Деветдесет процента от всичко“, съвременният живот зависи от него. На уебсайтовете за проследяване на кораби моретата изглеждат като групи от точки, всяка от които представлява кораб, превозващ хиляди контейнери. Без тях рафтовете на супермаркетите щяха да бъдат празни, закачалките за дрехи – празни, а бензиностанциите – празни. Въпреки това значение, индустрията често е била извън полезрението на обществеността. Корабоплаването е изправено пред критики заради зависимостта си от „флагове на удобство“, екологичните предизвикателства и трудовите проблеми, засягащи неговите 1,5 милиона моряци. И все пак, дори и с тези опасения, корабоплаването остава най-зелената форма на мащабен товарен транспорт, с далеч по-ниски емисии на тон-километър от автомобилните или въздушните алтернативи.
Поглед напред: следващите 50 години.
Докато Maersk размишлява върху половин век в контейнерните превози, вниманието се насочва и към бъдещето. Следващите пет десетилетия обещават трансформации, също толкова значителни, колкото тези, предизвикани през 1975 г. Едно от най-належащите предизвикателства е устойчивостта. Приносът на корабоплаването към глобалните емисии на CO2, макар и относително ефективен, остава значителен. Компании като Maersk инвестират сериозно в декарбонизация, проучвайки горива като метанол, амоняк и дори водород. По-рано тази година Maersk пусна на вода първия си контейнеровоз, задвижван с метанол, сигнализирайки за сериозен ангажимент към траектория на нулеви нетни емисии.
Дигитализацията е друга граница.
Интегрирането на интелигентни технологии, документация, базирана на блокчейн, и логистика, задвижвана от изкуствен интелект, обещава по-голяма ефективност и прозрачност във веригите за доставки. Проследяването на контейнери, някога зависимо от буквено-цифрови идентификатори, все повече се поддържа от системи за мониторинг, базирани на интернет на нещата. Тази промяна ще осигури видимост в реално време в целия мултимодален транспорт, от кораб до камион и железопътен транспорт. Геополитическите промени също предстоят големи. Контейнеризацията, по своята същност, процъфтява благодарение на глобалната взаимосвързаност. И все пак, през последното десетилетие се наблюдават смущения, вариращи от търговски войни до пандемия и запушвания на канали, като инцидента Ever Given в Суецкия канал. Устойчивостта и адаптивността във веригите за доставки ще бъдат от решаващо значение, тъй като компаниите и правителствата се ориентират в по-сложна геополитическа среда.
За Maersk, която започна с един-единствен параход през 1904 г., еволюцията в една от най-големите логистични компании в света отразява както далновидност, така и адаптивност. Навлизането му в контейнеризацията може да е било предпазливо, но евентуалната му трансформация е била смела. Петдесет години по-късно, пътешествието на Адриан Маерск е не само важен етап за компанията, но и повратна точка в самата световна търговия. Тъй като контейнерите продължават да превозват „деветдесет процента от всичко“, следващите 50 години на иновации, устойчивост и издръжливост ще определят как тази стоманена кутия, толкова обикновена на външен вид, но революционна по въздействие, ще продължи да оформя нашия свят.