Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

![]()
Китайският контейнеровоз Istanbul Bridge пристигна на най-големия терминал във Великобритания, Феликстоу, следобед на 13 октомври. Корабът Panamax завърши пътуването от 7500 морски мили от Китай през Северния морски път на Арктика само за 20 дни. Сравнимо пътуване през Суецкия канал е с дължина 11 000 морски мили и обикновено отнема между 40 и 50 дни.
Пътуването на Istanbul Bridge е първата линейна услуга през полярния регион, свързваща Азия и Европа и акостираща в няколко китайски и европейски пристанища. Това е и първият път, когато контейнеровоз пътува от Китай до Обединеното кралство през Арктика.
Sealegend, операторът на Istanbul Bridge, нарича новият сервиз „Китай-Европа Арктически експрес“. Компанията положи основите на маршрута с придобиването на контейнеровози от леден клас Ice-1 миналата година.
Главният оперативен директор на компанията, Ли Сяобин, подчерта намалените емисии от по-краткото арктическо пътуване. Но защитниците на околната среда предупреждават за локалното въздействие, особено ако корабите използват тежко гориво, което води до емисии на черен въглерод. Не е ясно какъв вид гориво е използвал кораба по време на транзита си и дали е бил в пълно съответствие с Полярния кодекс на IMO.
Арктическото пътуване на Istanbul Bridge има за цел да избегне есенния наплив от контейнеровози към европейските терминали, когато пристигат доставящи азиатски стоки за празничния сезон.
„[Арктическият маршрут] значително увеличава скоростта на веригата за доставки, намалява необходимия бизнес инвентар с 40 процента и намалява капиталовите разходи за бизнеса“, обясни Ли от Sealegend.
Натоварен с до 4843 стандартни контейнера (TEU), контейнеровозът отплава от Нингбо-Джоушан на 22 септември. Той прекоси Северния морски път на Русия само за 5 дни със средна скорост от 17 възела. В този късен период от летния навигационен сезон много малко морски лед остава по главния арктически корабен път. Корабът не е получавал ескорт от ледоразбивач и е плавал самостоятелно по цялата дължина на маршрута.
Таймлапс на маршрута на моста Истанбул от Китай до Обединеното кралство. (Източник: MagicPort Maritime Intelligence)
След акостирането в пристанището Феликстоу, превозвачът ще продължи към Ротердам, Хамбург и Гданск. Въпреки че Istanbul Bridge получи голяма част от медийното внимание през последните седмици, това не е единствената компания за контейнерни превози, която тества арктическите води. Поне три други контейнерни превозвача бяха активни по маршрута едновременно, извършвайки пътувания от точка до точка. Северният морски път на Русия постави нов рекорд за контейнерна активност това лято, надхвърляйки повече от 20 транзита.
Първото пълно транзитиране на контейнеровоз се случи само преди 7 години през август 2018 г., когато операторът Maersk изпрати Venta Maersk от Владивосток до Санкт Петербург, със спирка в Бремерхафен. Оттогава западните оператори до голяма степен се отдръпнаха от маршрута по екологични и политически причини, отстъпвайки арктическите води на китайски оператори.
Въпреки че маршрутът остава много нишов – през 2024 г. по него са преминали около 100 кораба в сравнение с 13 000 за Суецкия канал – редица компании непрекъснато разширяват арктическите си операции.
NewNew Shipping, друг китайски оператор на контейнеровози, има пет кораба, работещи в региона това лято, с цел да надмине миналогодишния рекорд от 13 арктически плавания.