Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Шест от десет предприятия са променили подхода си към тръжните процедури за морски превоз на товари през 2025 г., според проучване, проведено от Xeneta.
„12 процента от участващите в проучването казаха, че са променили напълно подхода на тръжната процедура тази година, а други 48 процента заявяват, че са направили частична промяна“, се казва в последната актуализация от Xeneta.
Thorsten Diephaus, вицепрезидент, Strategic Alliances, Xeneta казва: „Когато гледам добрата стара търговска стратегия от последните две десетилетия, е дошло времето да я изхвърля, да я направя различна и да я адаптирам към новата реалност.“ „Доставката винаги е била нестабилна, но при тези огромни ценови движения въпросът е има ли смисъл да се съгласим с 12-месечен курс за всяка сделка и всеки обем? Или трябва да бъдем по-гъвкави? „Каква е правилната стратегия? Хората трябва сами да отговорят на това, но вие трябва да сте близо до пазара и да определите стратегия, която ви подхожда най-добре.”
Една от новите стратегии, които се възприемат в цялата индустрия, са договорите свързани с индекси, които проследяват пазара спрямо правила, договорени между купувача и продавача на товари, се добавя в актуализацията. “Случаят за този тип договори стана по-убедителен поради ситуацията в Червено море. Ако едно трайно прекратяване на огъня доведе до широкомащабно завръщане на контейнеровозни кораби в региона, това може да доведе до колапс на спот курсовете – и следователно също и в дългосрочен план – през 2025 г. Ситуацията в Близкия изток обаче остава далеч от сигурна.“
Емили Стаусбьол, старши анализатор по корабоплаването в Xeneta казва: „Когато говоря с клиентите и преминем към индексиране, виждаме повишаване на интереса от страна на изпращача, спедитора и превозвача. Видяхме в резултатите от анкетата, че не всеки може да го направи или може би това е само за една или две сделки, но определено е нещо, което се налага на пазара. „Тогава данните са в основата това да бъде важно. Имате нужда от тези солидни данни и след това можете да разберете механизма, кога се настройва, към какво се настройва и дали имам под и таван, за да огранича проблемите си. Не можете да се подготвите за всичко, не знаете какво следва, но можете да направите веригите си за доставки малко по-стабилни и малко по-надеждни, когато нещата се объркат.”
Таксите за китайските кораби могат да имат обратен ефект.
Анализаторите предупреждават, че предложените такси за построените в Китай контейнеровози, внасящи стоки в САЩ, може да имат непредвидени последици, включително задръстване на пристанищата, увеличаване на цените на товарите и промени в моделите на световната търговия.
Администрацията на Тръмп обяви планове за такса от 1 милион долара всеки път, когато кораб, управляван от китайски превозвач, влезе в пристанище на САЩ. Федералното известие също така заплашва допълнителни значителни такси за построени в Китай кораби, експлоатирани от превозвач от която и да е нация.
Трети раздел в известието предлага допълнителна такса, наложена на превозвачите въз основа на процента на новите кораби по поръчка, построени в Китай.“ Питър Санд, главен анализатор, Xeneta казва: „Океанските контейнерни превозвачи ще предприемат действия, за да избегнат таксите, като например посещения в по-малко пристанища, което може да причини голямо задръстване и закъснения в САЩ. Видяхме подобна ситуация миналата година, когато превозвачите намалиха посещенията в пристанища в Азия и обработиха повече контейнери на посещение в Сингапур в опит да компенсира въздействието на кризата в Червено море и отклоненията около Африка. Намеренията бяха добри, но сериозното задръстване, причинено от обработката на повече контейнери в Сингапур, наруши глобалните вериги за доставки и доведе до скок на средните спот цени от Далечния изток до Източното крайбрежие на САЩ с над 300 процента.
„Тръмп въоръжава търговията срещу Китай, но трябва да се чудите дали те наистина разбират последствията от тази политика, тъй като има голям риск тя да причини големи смущения и да направи транспортирането на контейнери по-тромаво и скъпо за вносителите от САЩ.“ Данните, анализирани от Xeneta за флотилиите на превозвачите, показват, че COSCO ще бъде силно засегнат, тъй като не само е единственият китайски превозвач в глобалния топ 10, но също така има почти две трети от флота си, построен в Китай и 90 процента от книгата му с поръчки идва от китайски корабостроителници.
„Европейските превозвачи (MSC, Maersk, CMA CGM и Hapag-Lloyd) също ще бъдат засегнати, като всички имат повече от половината от текущата книга за поръчки в китайски заводи. С изключение на ONE, другите азиатски превозвачи няма да бъдат засегнати от таксата.“ Санд казва: „Заплахата от още по-високи разходи за внос на стоки в САЩ трябва да се приеме много сериозно, но остава да се види дали ще стане реалност поради въздействието, което ще има върху бизнеса в САЩ и, в крайна сметка, потребителите. „Разбираме от разговорите с клиентите, че те наблюдават и слушат всяка дума, която излиза от администрацията на САЩ, но има толкова много несигурност, че те държат възможностите си отворени и са търпеливи, преди вземане на прибързани решения относно техните вериги за доставки.”