Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Корабоплаването се тресе от това, което може да се окаже най-сеизмичното решение, което да повлияе на индустрията досега в първите седмици от втория мандат на Доналд Тръмп.
Американският президент ще вземе решение, вероятно след около месец, дали да изпълни предложенията, направени от офисът на търговските представители на САЩ (US Trade Representatives) след разследване, проведено през последната година относно нарастващото господство на Китай в морското дело, особено в областта на корабостроенето.
Докладът на USTR цитира изкуствено потиснати разходи за труд, принудителен трансфер на технологии и кражба на интелектуална собственост сред редица обвинения, отправени към Пекин.
Те препоръчат потенциални такси до 1,5 милиона долара на посещение в пристанище за китайски кораби, 1 милион долара на посещение в пристанище за оператори на построени от Китай кораби и задължителни изисквания за корабоплаване под американски флаг, като 24 март е определен като краен срок за публични коментари, след което президентът ще вземе решение.
По-голямата част от океанските кораби биха платили максималната пристанищна такса предвид техния нетен тонаж, според анализ на Jefferies, инвестиционна банка.
„Тези такси вероятно ще изискват реорганизиране на моделите на флота и ще направят посещенията в САЩ по-доходоносни, на базата на навлата които операторите ще се стремят да прехвърлят“, се казва в още от Jefferies.
Най-засегнатият сектор вероятно ще са контейнерните превози предвид множеството им посещения в пристанища. Спред от такса от 1,5 милиона долара спрямо кораб от 10 000 TEU, акостиращ в САЩ, би се равнявал на 150 долара за TEU или 300 долара за FEU, според изчисленията на Jefferiesw, като се вземат днешните котировки на курса Китай-Лос Анджелис от 3000 долара до 3300 долара за FEU. VLCC товар от САЩ до Китай струва 8,3 милиона долара на днешния пазар или 4,20 долара за барел, но това ще нарасне до 4,95 долара за барел, включително такса от 1,5 милиона долара според Jefferies. Ако Тръмп одобри мерките на USTR, холандската банка ING казва, че ефектите на вълните ще повлияят на глобалните вериги за доставки, доверието на инвеститорите и международните отношения, създавайки още по-голяма несигурност по-нататък докато бизнесите се борят с трайно ниската надеждност на доставките и с потенциални нови смущения и увеличени разходи.
Както при много индустрии, Китай започна да доминира в корабостроенето през този век, премествайки се от глобален пазарен дял от по-малко от 10% от глобалния портфейл с поръчки до внушителни две трети на глобално ниво към края на миналата година. САЩ в съответствие имат пазарен дял от едва 1%.
САЩ се ангажираха с корейски и японски корабостроители в закъснял опит да подпомогнат избледнелия си корабостроителен сектор, докато едно от първите действия на Тръмп отново на власт беше да въведе обща тарифа от 10% върху китайския внос.
Говорител на китайското министерство на търговията в Пекин коментира препоръките на USTR: „Мерките на САЩ не само няма да успеят да съживят корабостроителната индустрия, но също така ще повишат разходите за корабоплаване по свързани маршрути, ще изострят вътрешната инфлация, ще намалят глобалната конкурентоспособност на американските стоки и ще навредят на интересите на пристанищните оператори и докерите.“
През петте седмици, откакто Тръмп се завърна в Белия дом, той преобърна световната търговия с мита, натиск за мир в Украйна, подновена стратегия за „максимален натиск“ върху Иран и създаването на Национален съвет за енергийно господство сред многото предприети мерки. За корабоплаването изпълнението на препоръките на USTR – много популярен ход сред американските синдикати – може да се окаже най-драматичното решение досега.
„Тъй като риалити шоуто Тръмп 2.0 се разгръща, както се случва ежедневно, често с отделни туитове, движещи пазара, бихме могли да спрем опитите си да направим надеждни прогнози за бъдещия баланс на търсенето и предлагането в секторите на корабоплаването. Неблагоприятните спот печалби намаляват настроенията за корабоплаването, докато ние търсим по-голяма яснота относно днешните геополитически, търговски и социални заплахи“, отбеляза скорошен доклад от брокерите Hartland Shipping.