Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Европейският пазар за къси плавания е свидетел на дърпане на въже между чартьори и собственици, особено собственици на по-стари кораби с тонаж до 3800 тона. Чартърите активно се опитват да намалят таксите за таймчартър, но собствениците устояват на натиска.
Самият пазар според последния месечен доклад на Toepfer Transport, показва признаци на живот след относително бавен старт през януари. „Собствениците и операторите на кораби не са много развълнувани, но изразиха задоволство на умерените нива на тарифи и разнообразието от запитвания за товари, налични в Балтийско море, Британските острови и региона на Иберийския полуостров, от които могат да избират на спот пазара“, каза изследователският екип на Toepfer Transport.
Индексът на посредника за къси разстояния (TSI) отразява бавния старт на 2025 г. Индексът TSI-35 (за кораби между 3200 и 3800 тона) се понижи с 2,6% от ноември до 3957 евро през декември 2024 г., докато индексът TSI-52 (за кораби между 4800 и 5600 тона) спадна с 1,2% до 5116 евро.
Toepfer Transport каза, че и двата индекса остават под нивата на годишна база, като TSI-35 се понижава с 16,6%, а TSI-52 – с 13,5% в сравнение с декември 2023 г.
Пазарът не е без своите предизвикателства. Скорошните силни бури, включително бурята „Eowyn“, причиниха значителни смущения. Тежкото време в Ирландско море и Северния Атлантик принуди корабите да търсят подслон и да издържат продължителни престои в пристанищата, което се отрази отрицателно на резултатите от пътуването и причини закъснения.
Като положителна бележка, „цените на бункерите наскоро спаднаха след временен скок, съвпадащ с встъпването в длъжност на Доналд Тръмп на 20 януари 2025 г., като по този начин изглежда не добавя допълнителна вреда към резултатите от пътуването за момента“, каза изследователският екип на Toepfer Transport.
TSI-35, обхващащ сектора на плавателните съдове с дедуейт до 3000 тона, падна под границата от 4000 евро. Това не е добре дошла гледка за собствениците на по-стари плавателни съдове в този сегмент. Според Toepfer Transport чартьорите силно се опитват да намалят нивата на чартърите на време, но с ограничен успех. „Собствениците на по-стари кораби на къси разстояния с около 3800 dwt смятат, че нивата под 4000 евро са крайно нереалистични и са твърдо в отхвърлянето на такива числа“, казаха изследователи.
Настоящите нива са приблизително 10 процента по-ниски от тези, наблюдавани преди шест месеца. Въпреки това, по-новите, по-ефективни от гледна точка на гориво кораби продължават да изискват по-високи тарифи за чартър на време, което отразява тяхната повишена ефективност и икономически предимства. Следователно пазарът представя смесена картина, като по-старият тонаж е изправен пред натиск надолу, а по-новите кораби поддържат по-стабилни печалби.