Числата не лъжат: Стачката на американските пристанища през октомври ще бъде „катаклизъм“

Loading

Азиатският износ на промишлени стоки към САЩ може да се пренасочи към пристанищата на западното крайбрежие, но строителните материали и виното от Европа както бананите от Латинска Америка ще имат много по-трудно пренасочване, ако пристанищата на източното крайбрежие и залив бъдат затворени.

ЧАСОВНИКЪТ тиктака. Потенциално катастрофална стачка по пристанищата на източната част на САЩ и крайбрежието може да е само след три седмици.

Контейнерите, натоварени днес в Азия и насочени към ключови пристанища като Ню Йорк, ще пристигнат след крайния срок 1 октомври, когато Международната асоциация на морските превозвачи обеща да стачкува, ако не бъде постигнато ново договорно споразумение.

Данните за вноса от САЩ подчертават огромността на потенциалното прекъсване, което може да се случи само месец преди гласуването за президент на САЩ и може да породи огромни опашки от кораби, напомнящи за ерата на Covid.

След целия неуместен гняв за възможен удар по пристанищата на западното крайбрежие през 2023 г., последиците от спирането на останалите крайбрежия тази година ще бъдат още по-тежки.

Пристанищата на източното крайбрежие представляват половината от общия внос на САЩ, измерен в TEU, и повече от половината, измерен в тонове товари.

Спирането на западното крайбрежие би повлияло в голяма степен на вноса на САЩ от Азия, но не и на други региони на произход. За разлика от това, затварянето на пристанищата на източното крайбрежие и залив ще засегне не само азиатските товари, но и ще осакати американския внос от Европа и Латинска Америка, като изпращачите нямат много възможности за пренасочване.

„Катаклизми за морските вериги за доставки“

Според данни, събрани от независимия анализатор Джон Маккаун, петте най-големи пристанища на източното крайбрежие (Хюстън, Савана, Ню Йорк/Ню Джърси, Норфолк, Чарлстън) са внесли 6 953 037 TEU през януари-юли, което е с 12% повече от същия период миналата година.

През първите седем месеца на 2024 г. пристанищата на източното крайбрежие и Персийския залив са обработили 50,8% от общия внос, измерен в TEU, през 10-те най-големи пристанища на страната. Делът за пристанищата на източното крайбрежие и Персийския залив е бил по-висок през януари-юли 2023 г., на 52,7%, като спадът на годишна база до голяма степен се дължи на това, че изпращачите се готвят за стачка.

„Въздействието на стачка във всички пристанища на източното крайбрежие би било ясно изразено, дори ако е краткотрайно“, каза Маккаун пред Lloyd’s List във вторник.

„По мое изчисление тези американски пристанища са свързани с търговски пътища, представляващи 16,2% от световните теу-мили. Незабавният ефект ще бъде, сякаш толкова голям капацитет е премахнат. Това е два пъти повече капацитет от този премахнат поради по-дългите пътувания в резултат на кризата в Червено море.

„Въздействието на подобна стачка с каквато и да е продължителност бързо ще се разпространи във всички контейнерни системи и ще бъде катаклизъм за морските вериги на доставки по целия свят. Клиентите, които пренасят 3,2 милиарда долара на ден стоки в контейнери през източните пристанища и крайбрежието на Персийския залив и 5,6 милиарда долара на ден през всички американски пристанища, ще почувстват най-голямо въздействие.

Относно съобщенията, че американските вносители са заредили силно доставки в началото на подготовката за стачката, Маккаун каза: „Не съм видял достатъчно данни, които да показват, че нивата на запасите са били достатъчно натрупани, за да могат клиентите да поемат всяка стачка без значима икономическа болка.“

Той също така предупреди: „Ясно е, че последващите въздействия от всяка подобна стачка – включително затваряне на вътрешни производствени линии – просто ще нарастват експоненциално, колкото по-дълго продължава.“

Рискове при вноса от Азия, Европа, Латинска Америка

Друг набор от данни за вноса е съставен от Бюрото за преброяване на населението на САЩ, като се използват митнически декларации за тонове внос в контейнери. Тези данни показват по-висок дял от общия внос на САЩ за пристанищата на източното крайбрежие в сравнение с показателите TEU – 63,9% през януари-юли 2024 г. и 66,6% през януари-юли 2023 г.

Несъответствието между тоновете и процентите на вноса на TEU е свързано с по-високата плътност на видовете товари, пренасяни през пристанищата на източното крайбрежие на САЩ спрямо пристанищата на западното крайбрежие, обясни Джейсън Милър, икономист по товарни превози и професор по веригата за доставки в Мичиганския държавен университет, който съставя Бюрото за преброяване на населението импортиране на данни.

През първите седем месеца на тази година 52% от внесените в контейнери тонове , обработени в пристанищата на източното крайбрежие са пристигнали от Азия, 27% от Европа и 21% от Латинска Америка и други региони, според данни на Бюрото за преброяване на населението.

Пристанищата на източното крайбрежие са обработили 51% от общия внос на САЩ в тонове товари от Азия през януари-юни.

Сценарият за стачка е много по-остър за американския внос от Европа. Пристанищата на източното крайбрежие представляват 90% от Европейските товари внесени в САЩ през януари-юли. Възможностите за пренасочване на такива пратки са изключително ограничени, до голяма степен ще водят до източна Канада.

Стачният сценарий за вноса от Латинска Америка е почти толкова ужасен, колкото и за Европа. Данните на Бюрото за преброяване на населението показват, че 83% от тоновете товари в САЩ, внесени от неазиатски и неевропейски страни (предимно Латинска Америка) до момента, са влезли в страната през източните пристанища и пристанищата на брега на Персийския залив.

Един от основните видове товари от този регион: продукти, изискващи хладилен транспорт и най-големите входове в САЩ за тези товари е Филаделфия.

„Има много банани, които идват през тези пристанища“, каза Милър. Бананите са втората по големина категория внос на товари, измерена в тонове към пристанищата на източното крайбрежие от година до момента.

Продукти като бананите биха се сблъскали с големи трудности в случай на стачка, като се има предвид, че такъв товар има времеви ограничения, като срокът на съхранение на бананите е около четири седмици.

Един вариант за пратки от западното крайбрежие на Южна Америка може да бъде изпращане до Лос Анджелис/Лонг Бийч, след което прекосяване на страната с камион. „Това може да има някои интересни последици за ултра дълги разстояния с хладилни камиони“, каза Милър.

lloydslist.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *