Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Двете най-големи контейнерни линии в света очертават противоположни курсове и са готови да тръгнат по различни пътища от следващата година.
Mediterranean Shipping Co (MSC) вече има флот над 6 милиона TEU, контролирайки 20% дял от глобалния опериран контейнерен обем, докато Maersk, който беше най-големият линеен оператор в света до началото на 2022 г., вижда своя пазарен дял ерозира значително, тъй като се придържа към политиката си за ограничаване на размера на флота, подтикната от предишния изпълнителен директор Сорен Скоу.
Глобалният пазарен дял на Maersk днес възлиза на 14,4% според Alphaliner, който също така отбелязва, че петте топ 10 превозвача вече имат поръчки, по-големи от датския оператор.
Освен това днес Maersk обеща, че ще се придържа към политиката си за ограничение на размера на флота до края на десетилетието. От 2018 г. Maersk възприе стратегия за логистичен интегратор, като се фокусира върху широк спектър от логистични инвестиции, вместо да бъде чист превозвач на контейнери.
„Гледайки напред, нашият фокус остава върху стимулирането на органичния растеж, като същевременно проучваме възможностите за придобивания повишаващи стойността особено в логистиката“, коментира Винсент Клерк, който пое поста от Скоу като главен изпълнителен директор в началото на миналата година.
Междинните периоди на Maersk показаха, че той изостава от своите конкурентно по отношение на оперативния марж. EBIT намалява с $2,8 млрд. до $1,1 млрд. Маржът EBIT намалява с 10% на годишна база до 4,5%.
„Групата може да бъде подложена на натиск от страна на акционерите за стратегията на [логистичен интегратор], ако финансовата възвръщаемост не се подобри“, предупреди Alphaliner в последния си седмичен доклад.
Освен, че разкрива своите междинни срокове днес, Maersk очерта политиката си за ново строителство до 2030 г. с две забележителни новини. Първо, намерението му да не увеличава размера на флота си над днешните 4,3 милиона TEU до края на десетилетието и второ, признанието на Maersk, че ще продължи с поръчките за кораби с двойно гориво, които могат да използват био-LNG, вид гориво превозвача преди това е бил уволнен.
Maersk заяви днес, че е в процес на подписване на поръчки за ново строителство и договори за тайм-чартър за кораби с двойно гориво, отговарящи на планирания темп на обновяване от около 160 000 TEU годишно.
Maersk избра смесица от системи за задвижване с две горива на метанол и втечнен газ.
„Въпреки, че зеленият метанол вероятно ще се превърне в най-конкурентоспособния и мащабен път към декарбонизация в краткосрочен план, Maersk също така предвижда бъдеще за много горива в индустрията, което включва втечнен биометан“, посочва компанията в съобщение.
„Тези поръчки няма да добавят към общия капацитет и с течение на времето всеки идващ кораб ще замени бракуван кораб, който е достигнал края на живота си гарантирайки, че поддържаме размера на нашия флот на около 4,3 милиона TEU“, каза Ахмед Хасан, ръководител на активите стратегия и стратегически партньорства в Maersk.
Докато MSC създаде достатъчно критична маса, за да работи самостоятелно от следващата година, когато партньорство му с Maersk приключи, датският превозвач се свърза с Hapag-Lloyd, за да създаде Gemini Cooperation, което ще стартира официално през февруари 2025 г.
Анализатори от Alphaliner прогнозират, че пазарният дял на MSC ще бъде равен на Maersk и Hapag-Lloyd взети заедно, след стартирането на Gemini Cooperation в началото на следващата година.
В края на април датската консултантска компания Sea-Intelligence прогнозира как ще изглеждат първите 10 линейни класации през април 2026 г., като се вземат предвид много аспекти, включително книги с поръчки, типичният подход на превозвачите свързан с повторното доставяне на чартърни кораби и продажбата на втора ръка тонаж.
„MSC ще увеличи значително предимството си в размерите в сравнение с втория по големина превозвач – който между другото ще бъде CMA CGM, измествайки Maersk до третия по големина превозвач в света“, заяви Sea-Intelligence.
До април 2026 г. се предвижда MSC да има флот с повече от 7 милиона слота.
Splash съобщи в понеделник за това как MSC се е свързал с по-малко известни кораби в Китай за следващия си набор от новопостроени обекти, потенциално добавяйки още 300 000 teu към своята книга с поръчки от 1,2 милиона teu.