Цените на контейнерите се удвояват, лизинговите ставки се утрояват

Loading

Средните цени на контейнерите в Китай достигнаха най-високите си стойности от две години на 3600 щатски долара тази седмица за 40-футови контейнери в Китай.

Тези цени бяха някъде около 1700 щатски долара през март – април 2024 г. Това е 112% увеличение за период от два месеца.

Забележка: Средните цени на контейнерите, записани от взаимодействията с клиенти, все още не са отразени в диаграмата по-горе. Според диаграмата тя показва средните цени от $3250 към 24 юни 2024 г.

Докато средните цени за закупуване на контейнери са в значително възходяща тенденция, средните еднопосочни такси за лизинг на контейнери продължават да се развиват със зашеметяваща скорост през юни.

Графиката по-долу илюстрира развитието на средните такси за взимане на 40 футови контейнери от пиковия период на Covid-19 до юни 2024 г., фокусирайки се по маршрути от Китай до САЩ и Европа.

„Въпреки че цените и ставките са значително нагоре, обемите на търговия са намалели като купувачи стават по-предпазливи. Тази тенденция показва потенциално обръщане на цени в близко бъдеще, тъй като пазарът се адаптира към настоящите смущения и високото ниво нива на волатилност.” сподели Кристиан Рулофс, съосновател и главен изпълнителен директор на Container xChange.

Лизинговите ставки за сегмента от Китай към Европа се повишават 3 пъти

Средните такси за взимане от Шанхай до Ротердам бяха някъде около 500 щатски долара през ноември 2023 г., които сега са някъде около 1700 щатски долара, а до Хамбург са 2030 щатски долара и до Антверпен са 1888 щатски долара.

Лизинговите лихви се удвоиха в периода между Китай и САЩ през юни

Като цяло таксите се удвоиха от Шанхай до ключови пристанища в Съединените Щати. Цените Шанхай – Ню Йорк бяха около 568 щатски долара през ноември 2023 г., а сега са 1200 щатски долара. Цените от Шанхай до Оукланд бяха 370 щатски долара през ноември 2023 г., които сега са 1663 щатски долара към 23 юни 2024 г. Шанхай до Лос Анджелис бяха 643 щатски долара през ноември 2023 г., достигайки 1107 щатски долара към 23 юни 2024 г. Таксите за вземане от Шанхай до Лонг Бийч също скочиха от 610 щатски долара на 1230 щатски долара за същия период.

„Свидетели сме на исканите цени за лизинг на контейнери да достигат 2600 щатски долара тази седмица в Китай. Това е лудост. Тези такси за вземане не бяха повече от 300 щатски долара само до октомври миналата година и без значителен скок на търсенето от страна на потребителите, тези цени се увеличават само поради смущенията в морето, а не поради търсенето, което ни тревожи
защото това означава, че не е устойчив, а силно променлив“, сподели на Container xChange
клиент от Китай, доставчик на контейнери и базиран в Шанхай.

„Купувачите и лизингополучателите изчакват, надявайки се тази вълна да отшуми. Но ние
не виждаме незабавна корекция, тъй като пазарът е твърде активен и търсенето на товари
продължава да е силно в Китай“, добави клиентът.

Въздействие на положителните тенденции в търговията на дребно в САЩ върху търсенето на контейнери в Китай

Наличностите на дребно в САЩ и ръст на продажбите: Месечното проучване на търговията на дребно показва постоянно нарастване на запасите на дребно в САЩ от 769,3 милиарда щатски долара през януари до 793,5 милиарда щатски долара през април 2024 г. Значителни увеличения се наблюдават в сектори като търговци на моторни превозни средства и части и строителни материали.


Продължаващ ръст на продажбите на дребно: През май продажбите на дребно се увеличиха с 0,1% месечно и с 2,3% годишно, като основните продажби на дребно (с изключение на дилърите на автомобили, бензиностанции и ресторанти), нарастващи с 0,3% месечно и 2,9% през годината. Това е в съответствие с прогнозата на NRF за 2,5% до 3,5% увеличение на продажбите на дребно за 2024г.

Нарастването на запасите на дребно в САЩ, особено в сектори като моторни превозни средства и строителство материали, показва силно търсене на услуги за контейнерен превоз. Това се очаква да
увеличаване на нуждата от контейнерни превози от Китай, основен производствен център.

Насърчаване на растежа на контейнерния трафик в Китай

Китайските пристанища записаха 9% ръст на годишна база в обема на контейнерите през първите четири месеци на 2024 г., обработвайки 104,03 милиона TEU. Външнотърговска товароподемност
се увеличи с 9,1% на годишна база.
Общият товаропоток достигна 5,55 милиарда тона; ръст от 5,2% спрямо същия период на миналата година.

Санкции и мита за въздействие върху търговията между евро и Китай

Европейската комисия предложи мита до 38% върху китайските електрически превозни средства,
в допълнение към съществуващата тарифа от 10%, позовавайки се на опасения относно държавните субсидии. Въпреки че секторът на контейнерните превози не е пряко засегнат от тези тарифи за електромобили, ние разглеждаме това развитие като ранен сигнал за потенциално по-широко търговско напрежение. Ако предложените мита бъдат приложени, разходите за износ на китайски електромобили за Европа ще се повишат, което вероятно ще доведе до тарифна война. Тази ескалация може да доведе до повишени мита върху по-широка гама от стоки, оказвайки влияние върху глобалните вериги за доставки. По-високите тарифи и търговските бариери биха могли да доведат до забавяния и допълнителни разходи във веригата за доставки, причинявайки неефективност при използването на контейнерите и по-високи оперативни разходи за корабните компании.

Пазарна перспектива

„Въпреки текущия тарифен спор, дългосрочната перспектива за китайския контейнерен пазар
остава предпазлив оптимист. Положителните тенденции в търсенето на дребно в САЩ и стабилен растеж в производителността на китайските пристанища предполагат устойчиво търсене на услуги за контейнерен превоз. Разрешаването на тарифния спор между ЕС и Китай обаче ще бъде от решаващо значение за оформянето на пазарната динамика в краткосрочен до средносрочен план“, коментира Кристиан Рулофс.

„Компаниите за контейнерни превози трябва да се подготвят за потенциални промени в търговските модели до разнообразяване на техните маршрути и подобряване на логистичните възможности на други развиващи се пазари, като например като Югоизточна Азия и Южна Америка. Инвестирането в технологии и инфраструктура за подобряване на ефективността и намаляване на разходите ще бъде от решаващо значение за справяне с потенциалната нестабилност на пазара и поддържане на конкурентоспособността“, добави Рулофс.

Тази статия е написана от Кристиан Рулофс, съосновател и главен изпълнителен директор на Container xChange

container-news.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *