Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Иранска корабна компания, с наложени санкции от САЩ, използва няколко свои кораба, за да доставя стоки до ЕС през опасните води на Червено море.
Три контейнеровоза, собственост на Hafez Darya Arya Shipping Co (HDASCO), дъщерно дружество на Iranian National Shipping Group (IRISL), са били забелязани да посещават няколко пристанища на ЕС през последните два месеца.
Трите кораба – построеният през 2016 г. Kashan, построеният през 2012 г. Daisy и построеният през 2010 г. Shiba – редовно са предоставяли услуги за контейнерни маршрути от Близкия изток през Червено море и Суецкия канал до Средиземно море и Северна Европа без опасност от атаки от хусите, тъй като плавателните съдове са под ирански флаг.
Данните, предоставени на Splash от доставчика на проследяване на кораби и морски анализи MarineTraffic, показват корабите, които започват пътуването си от Иран и най-често посещават пристанища в Обединените арабски емирства, Сирия, Ливан, Кипър, Либия, Турция, Румъния, Испания, Белгия и Холандия .
Освен че компаниите са ирански, това не би било голяма работа, ако корабните фирми също не бяха под санкции от САЩ. Съгласно изпълнителна заповед Държавният департамент санкционира Islamic Republic of Iran Shipping Lines през юни 2020 г. и по принадлежност Hafez Darya Arya Shipping също беше поставена в санкционирания списък.
Това създава проблем за компаниите от ЕС, работещи с двете ирански линии, тъй като ЕС подписа ядрената сделка с Иран през 2015 г., за да демонтира ядрената програма на азиатската държава и да осигури облекчаване на санкциите за Иран. САЩ също подписаха споразумението, но се оттеглиха от него, когато Доналд Тръмп влезе в длъжност.
ЕС все още има някои санкции в отговор на нарушенията на човешките права от страна на Иран и военната подкрепа за Русия срещу Украйна, но има само 227 лица и 42 организации под санкции. Субектите са предимно свързани с правителството или контролирани от държавата, като например министерства, новинарски агенции и доставчици на мобилни услуги.
Това означава, че фирмите от ЕС, които си сътрудничат с IRISL и HDASCO, също могат да попаднат в списъка със санкции на САЩ. От една страна, те не са нарушили никакви разпоредби от страна на ЕС, но са си сътрудничили с компании, санкционирани от САЩ, което може да доведе до забрана на такива компании да правят бизнес с който и да е американски субект или конфискуване на американски активи.
Например САЩ наложиха санкции на Hoopad Darya Shipping Agency Company и базираната в Китай Jiangyin Mascot Special Steel, както и базираната в ОАЕ Accenture Building Materials през 2021 г. за работа с IRISL по транспортирането на стомана.
Налице е предимството на по-ниските разходи за товари за компаниите от ЕС, ако използват ирански корабни компании, тъй като преминаването през Суец и Червено море са безпроблемни за тях. Това обаче е свързано с риска от американски санкции.