Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
В събота се навършват две години от пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, война, която драматично промени глобалната морска карта, според някои безвъзвратно.
През последните 729 дни Русия пренасочи доставките си на изток, използвайки всякакви хитрости, за да поддържа високи приходи от петрол и газ, докато Украйна трябваше да прояви много изобретателност, за да гарантира, че износът й достига до пазара.
Нечувани досега класификационни дружества и държавни знамена излязоха на светло, смазвайки експортните канали на Москва, тъй като някогашните доставчици на услуги трябваше да се придържат към нарастваща тълпа от санкции.
Вземете например Габон. Месец преди инвазията данни от Clarksons Research показват, че африканската нация е имала само 0,8 милиона бруто тонаж в регистрирани кораби по счетоводните си книги, цифра, която е нараснала с 287% до 3,1 млн. бруто – регистърът се превръща в предпочитан за голяма част от флота в сянка.
По същия начин, един месец преди инвазията, данните на Clarksons показват, че 52% от глобалния флот са били класифицирани от членове на Международната асоциация на класификационните дружества, цифра, която е спаднала с два процентни пункта през междинния период.
Ребека Галанопулос-Джоунс, старши анализатор на съдържанието във Veson Nautical, каза, че последиците от войната са били едновременно „драматични“ и „необратими“, променяйки динамиката на морската търговия и променяйки потока от стоки.
„Войната в Украйна доведе до съществена трансформация в търговските пътища, особено при основни стоки като въглища и зърно. Тези промени доведоха до значителен скок в търсенето, което доведе до значително преконфигуриране на глобалните модели на корабоплаване“, каза Галанопулос-Джоунс пред Splash.
Разглеждайки търговията с танкери, данните от Maritime Strategies International (MSI) показват, че преди инвазията, Русия е била основен износител на суров петрол и петролни продукти за Европа, отчитайки 2,6 милиона барела на ден суров петрол и 1,3 милиона барела на ден за петролни продукти. Тези обеми обаче рязко намаляха в резултат на конфликта. Въпреки това, значителна част от тези товари са намерили алтернативни дестинации по-далеч, особено суров петрол, пренасочен към Азия.
Обратно, Европа е принудена да търси алтернативни източници, за да замени изгубените руски обеми. Това доведе до диверсификация на доставките, като Европа се снабдява със суров петрол и продукти от широк кръг износители, включително Близкия изток, Северна и Южна Америка, Африка и Индия.
„В резултат на това пренареждане имаше значително увеличение за сектора на петролните танкери, което спомогна за затягане на пазарните баланси навсякъде“, каза управляващият директор на MSI, д-р Адам Кент.
Картата на търговията с LNG също се трансформира, след като Русия нахлу в Украйна. След прекратяването на вноса на руски газ в Европа поради инвазията, търсенето доведе до увеличаване на вноса на втечнен природен газ от САЩ за Европа, измествайки азиатския внос.
Според Кент от MSI, това пренасочване е частично отменено през 2024 г., тъй като по-ниският общ внос на втечнен природен газ в Европа означаваше, че обемите на САЩ за Азия са се увеличили отново.
„Войната на Русия в Украйна и многостранният конфликт в Близкия изток имаха пряко въздействие върху корабоплаването, стимулирайки неефективността и повишавайки разходите за собствениците на товари“, коментира Марк Уилямс, основател на британската консултантска компания Shipping Strategy.
Уилямс каза, че случващото се в Украйна и Близкия изток – съчетано с по-яростния Китай на сцената – е просто настоящият остър край на демонтажа на еднополюсния световен ред, докато светът се връща към нещо повече като игрите на Великите сили на 19 век.
„Това е играта на Великата сила от 21-ви век, наречена геоикономика, и глобалната морска търговска система е попаднала точно в средата“, каза Уилямс.
„Дори ако трябваше да има решение за една нощ на конфликта в Украйна, не бихме очаквали търговските пътища и обеми да се върнат към нивата отпреди инвазията. Много вносители сега търсят приятелски юрисдикции, с които да сключват бизнес, за да намалят геополитическия риск и продължаващата несигурност във веригата за доставки“, заключи Кент от MSI.
Сам Чеймбърс за splash247.com