Ново проучване разглежда влиянието на времето върху стабилността на контейнерите

Loading

Норвежката морска застрахователна група Gard публикува цялостно ново проучване, изследващо влиянието на времето върху срутването на контейнери по време на плаване.

Изследването хвърля светлина върху нарастващия риск, причинен от нарастващите височини на вълните, и разкрива различното излагане на времето на различните оператори.

Контейнерната търговия нараства стабилно с разрастването на световната икономика. Миналата година световният флот за контейнерни превози е нараснал с около четири процента, според UNCTAD. В P&I портфолиото на Gard сегментът се разшири с удивителните 16 процента през последните пет години, като сега съставлява 18 процента от застрахованите кораби.

С нарастването на броя на контейнерните кораби нараства и рискът от жертви. Инциденти като срутване или изгубени контейнери в морето се следят отблизо поради тяхната сериозност. Международната морска организация (IMO) обръща внимание на проблема със загубите на контейнери и работи, за да направи докладването на изгубени контейнери задължително. Застрахователите и други ключови заинтересовани страни също участват в подробни проекти за разследване на причините за сривове на стекове и търсене на решения.

За да допринесе за разбирането на индустрията и да помогне за предотвратяване на загуби, Gard проучи всички случаи на колапс на стaка между 2016-2021 г., в които участва като P&I застраховател. Проучването изследва данните за времето, за да разбере факторите, допринасящи за тези инциденти. Данните бяха комбинирани с географски и метеорологични данни от Windward, които включват приблизителна височина на вълната и сила на вятъра на почасова база. Използвайки тази информация, Гард успя да анализира как времето прогресивно се влошава с течение на времето, водещо до инцидентите.

Проучването установи, че срутването на купчина контейнери се случва в различни размери на съдове, което показва множество причинни фактори. Въпреки повече инциденти на по-малки кораби, има ясна връзка между честотата на инцидентите и размера на кораба. 6-годишната средна честота на искове за срутване на стaкове на по-малки фидерни кораби е 1%, докато за свръхголеми контейнеровози тя нараства до 9%.

Проучването установи също, че рискът от инциденти значително се увеличава при неблагоприятни метеорологични условия, въпреки че тези условия представляват относително малък процент от пътуването на кораба. Проучването се фокусира върху 7-дневния период, водещ до инцидент.

„По същество, въпреки че прекарват 95% от времето си в по-спокойни води, сравнително малкият процент, прекаран в неблагоприятни условия, значително увеличава риска от инциденти, потенциално до 20 пъти по-висок, както показва нашето проучване“, каза Гард. „Друго откритие, което имахме, беше, че сред корабите, които са имали инцидент с колапс на стaка, делът на съдовете, изложени на такива високи вълни, се е увеличил почти 12 пъти от ден 1 до ден 7… Това предполага, че тези кораби може да не са успели да избегнат толкова тежко време, въпреки наличните усъвършенствани инструменти за маршрутизиране на времето.“

Проучвайки глобалния контейнерен флот, приблизително 3,4 процента са изложени на такова време във всеки един момент. Интересното е, че сред различните сегменти по размер, новият сегмент Panamax 1 (8 000 – 12 000 TEU) изглежда има по-висока експозиция на вълни с височина от 7 метра и повече в сравнение с всяка друга категория размери. Тази тенденция е очевидна и за височини на вълните около 4 метра.

Излагането на неблагоприятно време също варира между различните оператори, вероятно поради разликите в толерантността към риска и вътрешно дефинираните метеорологични прагове за корабите. Това несъответствие може да има значителни последици за безопасността на плавателния съд и товара.

В заключение, проучването подчертава, че излагането на влошаващо се време представлява ясен риск и индустрията трябва да преразгледа своите метеорологични прагове и да предостави на моряците подходящи инструменти за оценка на риска от сложни явления като търкаляне. Освен това трябва да се вземе предвид поддръжката на оборудването за обезопасяване и обезопасяването на товара в контейнерите, а ефективното маршрутизиране при метеорологични условия трябва да бъде включено като ключови показатели за ефективност.

Проучването на Гард можете да намерите тук.

gcaptain.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *