Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Половината от контейнерния флот, който редовно преминава през Червено море и Суецкия канал, сега избягва маршрута поради заплахата от атаки, според нови данни от индустрията.
Данните, събрани от Flexport Inc., показват, че 299 кораба с комбиниран капацитет да превозват 4,3 милиона контейнера са променили курса или планират да го направят. Това е около два пъти повече от преди седмица и се равнява на около 18% от глобалния капацитет.
Отклонените пътувания около Африка могат да отнемат до 30% повече от използването на прекия път през Суецкия канал между Азия и Европа. Тези пътувания са по-скъпи и могат да доведат до по-високи цени за потребителите на всичко – от маратонки до храна до масло, ако по-дългите пътувания продължават.
Атаките в Червено море се извършват от базирани в Йемен хуси, които казват, че са насочени към кораби, свързани с Израел в подкрепа на палестинците. Но кораби без директни връзки с Израел също са били насочени и тъй като ескалацията на войната заплашва световната търговия, ръководена от САЩ работна група се опитва да засили сигурността на ключовия воден път.
Някои кораби се опитват да излъчат своя неутралитет, докато продължават да използват маршрута. Три кораба – два контейнеровоза и петролен танкер – в момента преминават по водния път и сигнализират, че не са имали контакт с Израел, според TankerTrackers.com Inc. и данни за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg. И тримата преди това са се обаждали в Русия.
Тенденцията в числата на Flexport отразява отделно преброяване на швейцарската спедиторска компания Kuehne + Nagel International AG, което към сряда показва 364 кораба с капацитет за 5 милиона 20-футови контейнерни единици, пренасочени около Африка.
Цифрите показват мащаба на нарастващото морско прекъсване, след като хусите предприеха повече от 100 атаки срещу търговски кораби през последния месец. Контейнерният кораб MSC United VIII беше атакуван във вторник, докато пътуваше за Пакистан от Саудитска Арабия.
Петнадесет контейнеровоза – 10 от тях, експлоатирани от A.P. Moller-Maersk A/S – или са останали на курса си или наскоро са изоставили планове за отклонение, за да преминат в Червено море към Суец, според анализа на Flexport на данните от Alphaliner от сряда.
Maersk, заяви, че се готви да възобнови транзита в Червено море „веднага щом оперативно е възможно“. Hapag-Lloyd AG заяви, че ще държи корабите си далеч от района дори след стартирането на ръководена от САЩ работна група за защита на ключовия търговски път от бойни атаки.
Според данните на Clarksons Research, публикувани в четвъртък, пристигащите в Аденския залив са намалели с 40% между 22 декември и 26 декември в сравнение със средната стойност за първата половина на месеца.
Пристигащите контейнерни кораби са намалели с 87%, а газовите танкери с около 30%.
Подобна е картината за транзитите през Суецкия канал, които са намалели с около 45% между 22 декември и 26 декември за плавателни съдове, насочващи се на юг, според Clarksons.
Отклоненията около южния край на Африка разтягат капацитета за корабоплаване и повишават цените на товарите. Между отклоненията на Суец и сушата, която ограничава морския трафик през Панамския канал, най-лошият сценарий е 20% намаление на глобалния капацитет, каза Flexport.
Bloomberg Economics казва, че въпреки че САЩ и техните партньори успешно са прихванали голяма част от тези атаки, подобна отбранителна стратегия е скъпа и рисковете все още повишават застраховката на корабоплаването.
„Въпреки че водената от САЩ коалиция може да изглежда успешна във военно отношение, може да не е достатъчно за големите корабни компании да възобновят транзита в Червено море“, каза Джерард ДиПипо, старши геоикономически анализатор в Bloomberg Economics. „Колкото по-дълго продължават атаките на хутите, толкова по-голям натиск ще изпитват САЩ да започнат офанзива, което рискува регионална ескалация.“
За компаниите, които имат товари на заобикалящи кораби, катеренето за проследяване на новите часове на пристигане е в ход.
„Това се случва масово на всеки кораб, който е бил отклонен“, каза основателят и главен изпълнителен директор на Flexport Райън Петерсън в интервю за Bloomberg TV миналата седмица. „Екипите работят извънредно в момента, за да се опитат да се справят с това.“
От Брендън Мъри и Алекс Лонгли © 2023 Bloomberg L.P., превод от gcaptain.com