Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Атаките с ракети и дронове от Хути срещу търговски кораби, преминаващи през Червено море и Аденския залив, могат да предизвикат глобална криза във веригата за доставки.
Последното нападение беше съобщено днес (15 декември) срещу плаващия под либерийски флаг контейнеровоз с 14 993 TEU Al Jasrah, управляван от Hapag-Lloyd, в Червено море. Плавателният съд е претърпял щети от ракетната атака, докато е плавал през протока Баб ал-Мандаб, причинявайки пожар на палубата и падане на контейнер зад борда, каза британската фирма за морска сигурност Ambrey.
Вчера (14 декември) беше съобщено за друга атака, когато беше изстреляна ракета по контейнерния кораб Maersk Gibraltar с капацитет 10 100 TEU. Ракетата не е поразила кораба, който е плавал от пристанище Салала в Оман за пристанище Джеда в Саудитска Арабия.
Това следва поредица от атаки, включително ракетни удари срещу кораб под норвежки флаг в протока Баб ел-Мандеб и контейнеровоз, опериращ между Азия и Средиземно море. На 12 декември плавателен съд, управляван от корабоплавателна компания Ardmore, беше подложен на ракетна атака в Червено море.
Питър Санд, главен анализатор в Xeneta, платформа за данни и разузнаване за морски превоз на товари, смята, че ситуацията може да има сериозни последици за глобалните вериги за доставки.
„Всички кораби, преминаващи транзитно през Суецкия канал, трябва да плават през Червено море и Аденския залив, а милицията Хути даде ясно да се разбере, че всеки кораб е цел. Не вярвам обаче, че Суецкият канал ще бъде затворен, ако има допълнителни значителни ескалации, тогава не можем да го изключим, дори и да е само за няколко дни”, каза той.
Санд спомена, че затварянето на Суецкия канал може да има сериозно въздействие върху световната корабна индустрия, припомняйки инцидента с Ever Given и последиците от него. „Океанската товарна индустрия е дълбоко белязана от Ever Given и е искрено ужасена от всяка ситуация, която заплашва затварянето на Суецкия канал“, посочи той.
Повече от 50 кораба преминават транзитно през Суецкия канал всеки ден, превозвайки стоки за милиарди долари до Северна Европа, Средиземно море и източното крайбрежие на Северна Америка. Милицията Хути в Йемен, която заяви, че симпатизира на Хамас и според правителството на САЩ е въоръжена от Иран, твърди, че атаките с ракети и дронове срещу търговски кораби са в отговор на конфликта в Газа.
С продължаващите ограничения в Панамския канал поради сушата, последната ситуация в Суец не може да дойде в по-лош момент за океанската корабна индустрия, според анализа на Xeneta.
Санд каза: „Вече виждаме оператори и собственици на океански товарни лайнери, които избират да пренасочат корабите далеч от региона на Червено море и Аденския залив. Поради значението на Суецкия канал за глобалните вериги за доставки, дори едно малко прекъсване може да има големи последствия.
„Основната алтернатива е да плавате около нос Добра надежда, което добавя до 10 дни време за плаване за услуги от Азия до Северна Европа и Източното Средиземноморие.
„Възможно е също така да видим драстично увеличение на разходите за превоз на товари по океана. В зависимост от мащаба и продължителността на евентуално прекъсване на Суецкия канал, можем да видим, че цените на морския товарен транспорт се увеличават с всичко до 100%.“