Европейските пристанищни интереси на Китай

Loading

Интересите на Китай в контейнерни терминали в Европа водят много заглавия през последните години. Поставяйки присъствието си на целия континент в перспектива, анализаторите от Alphaliner изготвиха карта, която показва, че с изключение на Адриатика, китайските компании вече имат пристанищни съоръжения във всяко кътче на континента.

Китайски компании са държали инвестиции в 31 контейнерни пристанищни терминала в Европа към края на август, според Alphaliner, от които 23 се държат от контролирани от държавата компании COSCO и China Merchants, докато осем се контролират от частната Hutchison Ports на Хонконг. Всички европейски пристанищни инвестиции на China Merchants – с изключение на една в Турция – идват чрез нейното съвместно предприятие с CMA CGM, Terminal Link.

Навлизането на Китай в европейската пристанищна сцена за първи път предизвика противоречия през 2016 г. с поглъщането на Пирея от COSCO, най-доброто пристанище на Гърция. Той също така стимулира национален дебат в Германия през изминалата година с миноритарната инвестиция на COSCO в терминал в Хамбург.

„Загрижеността относно китайското господство над терминалите е малко вероятно да се фокусира върху броя на терминалите, а върху степента на индивидуален контрол“, посочва Alphaliner, отбелязвайки, че към средата на 2023 г. китайските държавни играчи са имали пълен или голям мажоритарен контрол само в две Европейски пристанища: Пирея и Зеебрюге.

Загрижеността относно преките чуждестранни инвестиции (ПЧИ) в европейската инфраструктура накара Европейския съюз да приеме нови правила през декември.

Насочени към осигуряване на „устойчивостта на критичните субекти“, новите правила призовават за наблюдение на потенциални заплахи, породени от ПЧИ в европейски активи, включително пристанища.

splash247.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *