Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
За първи път в съвременната епоха Китай вече може да се похвали с най-големия търговски флот в света по отношение на брутен тонаж (gt), изпреварвайки Гърция, според данни от Clarksons Research. Въпреки това Гърция все още запазва предимството си, когато класирането се измерва чрез мъртва тежест (dwt). Япония остава на трето място в подиума за корабособственици на Clarksons.
След като размениха местата си през 2000-те години, гръцките корабни компании изпревариха японските си колеги през 2013 г. Тонажът, притежаван от Китай, изпревари Япония през 2018 г. и оттогава се приближава към гръцките нива. Последната класация на Clarksons поставя Китай на 249,2 милиона gt ($180 милиарда по стойност), Гърция на 249 милиона gt ($163 милиарда). Следват Япония (181 млн. брутто), Южна Корея (66 млн. брутто) и САЩ (66 млн. брутто). Германия, която беше четвърта преди 10 години, сега е на седма позиция.
„Китай е по-активен на пазара на ново строителство (сега почти двойно повече от книгата с поръчки, собственост на Гърция) и по-активен в S&P“, отбелязва Clarksons в последния си седмичен доклад. Има най-големия дял на флота при насипни товари (24%) и контейнери (16%), като държавните COSCO и China Merchants са двамата най-големи собственици.
От около една двадесета от общия световен флот в началото на 2000-те години, притежаваният от Китай търговски корабен флот сега съставлява повече от една седма, след забележителен растеж в продължение на две десетилетия. През последното десетилетие капацитетът на притежавания от Китай търговски корабен флот се е увеличил повече от два пъти.
Китай е водещ в света не само в корабоплаването. Нейните корабостроители изместиха Южна Корея на първо място, нейните пристанищни оператори вече имат огромен глобален отпечатък, докато Народната република се превърна в жизненоважен източник на финансиране на кораби през последното десетилетие.
През декември 2019 г. читателите на Splash гласуваха възхода на Китай като историята на корабоплаването на десетилетието, изпреварвайки консолидацията на лайнерите, зелените разработки, смъртта на Hanjin и цифровизацията в процеса.