Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Контейнерните превозвачи се впускат във война на навла, според един водещ анализатор, докато други експерти, с които се свърза Splash, остават предпазливи да определят днешния пейзаж на намалените приходи от контейнери като пълна битка за дъното.
Хуа Джу Тан, който оглавява Linerlytica, описа войната с цените като „очевидна като бял ден“.
„Превозвачите се отказаха от всички печалби през април. Празните плавания се премахват, скоростите на плаване се увеличават, превозвачите преследваха чартърните тарифи“, каза Тан пред Splash, като продължи да подчертава някои „фънки“ сделки, предлагани от превозвач номер две, Maersk, добавяйки, че това не е само Датският гигант води тази битка.
„Необходими са повече от няколко имена, за да предизвикате ценова война“, подчерта Тан.
Алън Мърфи, главен изпълнителен директор на консултантската компания за контейнери Sea-Intelligence, каза, че днешният пазар е „узрял“ за такава война.
„С вече значителни количества свръхкапацитет, и още повече капацитет, идващ в потока тази и следващата година, както и слабата среда на търсене, пазарът е узрял за лихвена война, особено след като превозвачите имат свръхбюджет от последните няколко години,“ каза Мърфи пред Splash.
Шефът на Sea-Intelligence каза, че има два начина, по които линейното корабоплаване може да избегне тарифна война. Първо, внезапен и напълно непредсказуем бум в търсенето на контейнери, с величина, близка до бума на търсенето през пандемията. Второ, масово бракуване и накрая превозвачите ще се научават да не приемат рискови товари. Мърфи не вижда нито една от тези две ситуации да се материализира, шегувайки се: „Единственото нещо, което ме плаши повече от корабните линии без пари, са корабните линии с пари.“
Питър Санд, главен анализатор в Xeneta, платформа за товарни тарифи, твърди, че тарифната война вече е отминала, тъй като се води между превозвачите миналата година.
„Това, което виждаме през май 2023 г., е губещ спот пазар за всички тях“, каза Санд, поддържайки, че пазарът продължава да отслабва с всеки изминал ден.
Ян Тидеман, анализатор на корабоплаването в Alphaliner, каза, че след като превозвачите са показали известна сдържаност през Q1, сега се доставят множество големи нови кораби, което ще покаже натиск върху ставките.
Саймън Хийни, старши мениджър за изследване на контейнери в Drewry, отхвърли приказките за война на цените.
„Това е нормализиране на цените, а не война на цените, ако погледнете тригодишното влакче на тарифите за контейнерни товари“, каза Хийни пред Splash.
След като изпитаха най-високите и най-печеливши тарифи за товари през по-голямата част от последните две години, океанските превозвачи признаха намаления на тарифите през последните шест месеца от 20-80% в зависимост от маршрута на спот тарифи и намаления на тарифите от 50-80% на годишни договорни ставки, обясни Хийни.
„Превозвачите не са показали дисциплина на капацитета си през последните шест месеца, но нивата остават на или близки до нивата преди пандемията, които са били сравнително нормални нива“, заяви анализаторът от Drewry.
Също така скептичен към разговорите за лихвена война беше Ларс Йенсен, главен изпълнителен директор на консултантската компания за контейнери Vespucci Maritime.
„Това не е така, както изглежда в момента“, каза Дженсън, добавяйки: „Погледнато от цялостна гледна точка, изглежда, че сме достигнали дъното на пазара – по-лошо при някои сделки, отколкото при други, и пазарът е в задържаща позиция, чакайки да види ако получим сезонен подем в търсенето, достигайки своя пик.“
Sam Chambers за splash247.com