Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Линейното корабоплаване ще направи само 5% от мега печалбите през 2022 г., а до 25% от огромната книга с поръчки за контейнери вероятно ще бъдат отложени. Това са заглавните прогнози в уникално проучване, проведено от Splash днес, което разглежда как контейнерният сектор излиза от най-големия си бум в историята.
Както Drewry’s World Container Index, така и Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) спряха своите спадове в прага на новата година, но експертите предупреждават, че превозвачите ще трябва да се подготвят за някои много предизвикателни условия през следващите месеци.
„Превозвачите започват годината със слабo и очаквам да отчетат загуби преди края на годината“, каза Хуа Джу Тан, основател на азиатската консултантска компания Linerlytica.
По-настроен е Джон Макаун, чиито тримесечни отчети за печалбата на Blue Alpha Capital се превърнаха в съществено четиво по време на рекордните печалби на доставката на кутии от 2020 г. насам.
Макаун очаква, че превозвачите ще бъдат печеливши през 2023 г. с двуцифрено съотношение между нетния доход и приходите, но с общи тримесечни нива на печалба под нивото за Q4, регистрирано през 2022 г.
По-агресивното управление на капацитета ще бъде централен фактор, предполага Маккаун.
„Със сигурност има много движещи се части и в момента сме в опорна точка, но общото ми виждане е, че секторът за контейнерни превози ще се представя по-добре, отколкото повечето си мислят, и има фундаментална промяна в ДНК-то на сектора“, Маккаун каза пред Splash.
Британските консултанти Drewry изчисляват, че линейното корабоплаване е реализирало рекордни комбинирани оперативни печалби от 290 милиарда долара през миналата година, нещо, което ще падне до едва 15 милиарда долара през 2023 г., като спедиторите ще се радват на по-достъпни тарифи за навло и по-добра надеждност на услугите.
„2023 г. няма да бъде само по-ниски печалби на превозвачите“, каза Филип Дамас, управляващ директор на Drewry Supply Chain Advisors. Сред другите ключови тенденции, които трябва да се наблюдават, според Дрюри, са облекчаването на задръстванията в пристанищата и свързаните с тях оперативни закъснения по света и връщането на свръхкапацитета в контейнерните превози.
За Питър Санд, главен анализатор в платформата за товарни тарифи Xeneta, 2023 г. изглежда ще бъде втората поредна година на намаляващи обеми и впоследствие основната характеристика на пазара, на която трябва да се обърне внимание, ще бъде празният флот.
Xeneta очаква, че 25% от планираната книга с поръчки за нови кораби ще бъдат отложени, докато не повече от 10% се очаква да бъдат отменени – и това вероятно ще бъдат опции, които не са изтеглени, а не директни и скъпи анулации.
Санд смята, че превозвачите, които са силно изложени на дългосрочни договори, а не на спот бизнес, ще останат печеливши тази година. Операторите с пълна експозиция към спот пазара вече губят пари и ще продължат да го правят още много месеци, предупреди той.
В допълнение към тревожното количество нов тонаж, който трябва да навлезе в контейнерните марки през тази и следващата година, HSBC вижда рискове за намаляване на търсенето през 2023 г., тъй като инфлацията ухапва спестяванията на домакинствата, което банката каза тази седмица вероятно може да предизвика нов кръг от ценова конкуренция.
Бракуването вероятно ще се увеличи през годината, според Даниел Ричардс, асоцииран директор в британската консултантска компания Maritime Strategies International (MSI). Той очаква бракуването да достигне общо около 270 000 teu в края на годината, преди да се увеличи още повече през следващите години. Междувременно Xeneta прогнозира, че тази година ще бъдат бракувани кораби на стойност до 400 000 TEU, което все още е малко по-малко от рекордните 696 000 TEU, бракувани през 2016 г.
Сега вниманието се насочва към договорните ставки, като скоро предстои TPM, водещото бизнес събитие в индустрията.
Цените на договорите се сриват по повечето маршрути, въз основа на ранните данни, видяни от Drewry.
“Дългосрочният пазар на морски транспорт през 2023 г. изисква уменията на шахматен гросмайстор, за да провери успешно своя опонент, океанските доставчици“, посъветва Стив Ферейра, главен изпълнителен директор на базираната в Ню Йорк консултантска служба за спедитори Ocean Audit.
„Махалото очевидно се върна към спедиторите“, каза Ричардс от MSI, прогнозирайки, че някои спедитори просто ще се въздържат от обширни договорни ангажименти, освен ако ставките, които им се предлагат, не се доближат до нивата отпреди пандемията.
„Вероятно ще бъде разочароващ договорен сезон, в който нито една от страните не смята, че е получила всичко, което е искала, но също така и в който най-лошите сценарии са избегнати“, прогнозира Ричардс.