Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Линейното корабоплаване ще направи само 5% от мега печалбите си през 2022 г., а до 25% от огромният брой поръчки за контейнеровози вероятно ще бъдат отложени. Това са заглавните прогнози в уникално проучване, проведено от Splash, което разглежда как контейнерният сектор излиза от най-големия си бум в историята.
Както Drewry’s World Container Index, така и Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) спряха своите спадове в прага на новата година, но експертите предупреждават, че превозвачите ще трябва да се подготвят за някои много предизвикателни условия през следващите месеци.
„Превозвачите започват годината слабо и очаквам да отчетат загуби преди края на годината“, каза Хуа Джу Тан, основател на азиатската консултантска компания Linerlytica.
По-настроен е Джон МакКаун, чиито тримесечни отчети за печалбата на Blue Alpha Capital се превърнаха в съществено четиво по време на рекордните печалби на контейнерните линии от 2020 г. насам.
МакКаун очаква, че превозвачите ще бъдат печеливши през 2023 г. с двуцифрено съотношение между нетния доход и маржа на приходите, но с общи тримесечни нива на печалба под нивото за Q4, регистрирано през 2022 г.
„Със сигурност има много движещи се части и в момента сме в опорна точка, но общото ми виждане е, че секторът за контейнерни превози ще се представя по-добре, отколкото повечето си мислят, и има фундаментална промяна в ДНК-то на сектора“, казва той пред Splash.
Британските консултанти Drewry изчисляват, че линейното корабоплаване е реализирало рекордни комбинирани оперативни печалби от 290 милиарда долара през миналата година, нещо, което ще падне до едва 15 милиарда долара през 2023 г., като спедиторите ще се радват на по-достъпни тарифи за навло и по-добра надеждност на услугите.
„2023 г. няма да бъде само по-ниски печалби на превозвачите“, каза Филип Дамас, управляващ директор на Drewry Supply Chain Advisors. Сред другите ключови тенденции, които трябва да се наблюдават, според Drerwy, са облекчаването на задръстванията в пристанищата и свързаните с тях оперативни закъснения по света и връщането на свръхкапацитета в контейнерните превози.
За Питър Санд, главен анализатор в платформата за товарни тарифи Xeneta, 2023 г. изглежда сигурно ще бъде втората поредна година на намаляващи обеми на контейнери и впоследствие основната характеристика на пазара, на която трябва да се обърне внимание, ще бъде празният флот.
В заглавия тази година със сигурност Xeneta очаква, че 25% от планираните поръчки на кораби ще бъдат отложени, докато не повече от 10% се очаква да бъдат отменени – и това вероятно ще бъдат опции, които не са изтеглени, а не директни и скъпи анулации.
В момента сме в опорна точка
Санд смята, че превозвачите, които са силно изложени на дългосрочни договори, а не на спот бизнес, ще останат печеливши тази година. Операторите с пълна експозиция към спот пазара вече губят пари и ще продължат да го правят още много месеци, предупреди той.
В допълнение към тревожното количество нов тонаж, HSBC вижда рискове за намаляване на търсенето през 2023 г., тъй като инфлацията ухапва спестяванията на домакинствата, което банката каза тази седмица вероятно може да предизвика нов кръг от ценова конкуренция.
Бракуването вероятно ще се увеличи през годината, според Даниел Ричардс, асоцииран директор в британската консултантска компания Maritime Strategies International (MSI). MSI очаква бракуването да достигне общо около 270 000 TEUs в края на годината, преди да се увеличи още повече през следващите години. Междувременно Xeneta прогнозира, че тази година ще бъдат бракувани кораби с капацитет до 400 000 TEU, което все още е малко по-малко от рекордните 696 000 TEU, бракувани през 2016 г.
Сега вниманието се насочва към договорните ставки, като скоро предстои TPM, водещото бизнес събитие в индустрията.
Цените на договорите се сриват по повечето маршрути, въз основа на ранните данни, видяни от Drewry.
„Махалото очевидно се върна към спедиторите“, каза Ричардс от MSI, прогнозирайки, че някои спедитори просто ще се въздържат от обширни договорни ангажименти, освен ако ставките, които им се предлагат, не се доближат до нивата отпреди пандемията.
„Вероятно ще бъде разочароващ договорен сезон, в който нито една от страните не смята, че е получила всичко, което е искала, но също така и в който най-лошите сценарии са избегнати“, прогнозира Ричардс.