Европейската комисия призовава да се разследват контейнерните линии за „несправедливи“ и „дискриминационни“ практики

 113 total views

Сам Чеймбърс за splash247.com

Европейската асоциация за спедиция, транспорт, логистика и митнически услуги (CLECAT) изпрати писмо до Европейския съюз, в което настоява за разследване в сектора на контейнерните превози, като се твърди, че е нелоялна и дискриминационна практика.

„Печалбата на морските превозвачи, произтичаща от тяхната стратегия за управление на капацитета, им позволи да придобият пазарната мощ и финансовата военна кутия, която сега използват за вертикална интеграция, увеличаване на тарифите и изгонване на независими спедитори на пазара надолу по веригата“, според CLECAT, в крайна сметка ще постави в неблагоприятно положение спедиторите и крайните потребители поради ограничения избор на услуги и по-високите цени.

CLECAT изпрати писмо до Маргрете Вестагер, еврокомисарят по конкуренцията, с молба Европейската комисия да използва правомощията си за разследване, за да установи степента на концентрация, консолидация, координация и картелизиране на пазарите на услуги за линейно контейнерно корабоплаване нагоре по веригата, обслужващи ЕС, и пазарите надолу по веригата за спедиторски услуги.

CLECAT призова комисията да проучи съгласно правилата на ЕС за конкуренция и в контекста на прегледа на Регламента за групово освобождаване на консорциумите (CBER) пазарните ефекти от комбинацията от групово освобождаване, вертикална интеграция, консолидация, контрол на данните и в резултат на това господство на пазара.

Николет ван дер Ягт, генерален директор на CLECAT, коментира: „Вертикалната интеграция е особено несправедлива и дискриминационна, тъй като превозвачите ползващи се от изключение на нормалните правила за конкуренция – използват непредвидените печалби, за да се конкурират с други сектори, които нямат такъв имунитет.

Тя добави: „Консолидацията също е проблематична, тъй като по-малко превозвачи водят до по-малко опции за услуги, ограничения в предлагането на пространство и доминиране на пазара, което от своя страна позволява на няколко превозвача да дискриминират спедиторите което след това води до по-високи ставки за всички.”

Към днешна дата Европейският съюз се отдръпна от провеждането на линейни разследвания, докато други юрисдикции, по-специално САЩ, проучват въпроса през последните месеци.

Контейнерните линии направиха обща печалба над 200 милиарда долара миналата година, като същевременно управляваха най-лошия период откъм надеждност на графиците си и отплаванията в историята на контейнеризацията.

Публикуваме и коментарът на Ларс Йенсен в неговията LinkedIn профил, световно известен експерт в областа на шипинга.

Както се очакваше, някои от органите за конкуренция сега започват антитръстови разследвания във връзка с контейнерните превозвачи. В този случай това са властите в САЩ, Канада, Нова Зеландия, Австралия и Обединеното кралство.

Освен това CLECAT (Европейската асоциация на спедиторите) призовава ЕС също да започне разследване. Не бих се изненадал да видя и Европейският съвет на спедиторите (ESC) да се присъедини към подобна петиция. Предвид пазарните условия също е трудно да се види как комисията на ЕС може да се въздържа от започване на разследване.

Тъй като превозвачите са с исторически печалби в разгара на криза, цените на навлата са се умножили и разпределението на тарифите също е надхвърлило нормалността преди пандемията, подобно развитие изобщо не е неочаквано.

От една страна, превозвачите очевидно трябва да спазват закона, когато действат на пазара, и ако има лоши действия, това трябва да бъде разкрито и наказано.

От друга страна, екстремните увеличения на цените в ситуация, когато има сериозни проблеми с капацитета, сами по себе си не са неочаквани. Освен това, че компаниите – във всяка индустрия – предоставят по-изгодни договорни условия на своите по-големи клиенти, отколкото на по-малките си клиенти, също не е странно.

По принцип бих се изненадал, ако разследването разкрие широко разпространено незаконно поведение сред всички превозвачи.

Доставчиците, които се надяват, че тези разследвания ще стигнат до бързо заключение – и вероятно ще намалят бързо ставките – вероятно ще бъдат разочаровани.

Това, което е по-интересно развитие, което трябва да се наблюдава с интерес, е как някои от цялостния подход на превозвачите към логистиката от край до край ще участват в политическия дебат относно някои от антитръстовите изключения. Именно този ъгъл, а не обвиненията в картелно поведение, може да се окаже лостът, с който спедиторите могат да започнат дискусията за антитръстово освобождаване.

Кратка актуализация тук, в LinkedIn, няма да направи тази обширна тема много справедлива, затова просто бих завършил на този момент, като кажа това, което казах преди: Внимавайте какво желаете, тъй като може просто да го получите. И когато го направите, може да откриете, че последствията не ви харесват.

Leave a Reply