Как големите корабни линии харчат печалбите си

 355 total views

Статия на Nicolás Rivero от Quartz.

Най-големите корабни линии в света достигат върха на най-печелившата си дейност в историята. Сега те започват да решават как ще инвестират милиардите долари, които събират за всяко тримесечие.

Хаосът във веригата за доставки, предизвикан от прекъсвания на пандемията в пристанищата, фабриките и потребителските разходи, позволи на корабните линии да таксуват клиентите си 20 пъти повече на контейнер, отколкото преди пандемията. Но техните основни разходи не са се променили много, позволявайки на превозвачите на товари да запазят почти цялото увеличение на цените като печалба.

Преди пандемията, корабоплаването беше главоломен бизнес с нисък марж, в който превозвачите се състезаваха яростно за намаляване на цените и привличане на клиенти. Повечето фирми се движеха между загубата на пари и извличането на малка печалба всяко тримесечие. В рамките на около две години анализаторите очакват тарифите за доставка да се върнат към нормалните нива, а корабните линии ще се върнат към ниски печалби и слаби бюджети.

Преди това да се случи, много корабни линии са решили да използват печалбите си от пандемията, за да се разширят в нови, потенциално по-доходни линии на бизнес, като круизни кораби и товарни самолети. Други просто се опитват да се разраснат колкото се може повече с новооткритите си пари, за да получат предимство пред конкуренцията.

Maersk купува част от всяка стъпка във веригата за доставки


Най-голямата корабна линия в света вече не се задоволява да бъде просто корабна линия: Maersk има амбиции да контролира всеки етап от логистиката на веригата за доставки, от кораби до самолети, камиони до складове. Тази година компанията закупи:

  • Два нови товарни самолета Boeing 777, които да добавят към съществуващия флот от 15 самолета на начинаещата карго авиокомпания
  • 16 нови електрически камиона, които да добавите към своя автопарк от 215 превозни средства
  • Осем въглеродно-неутрални кораба за 1,4 милиарда долара
  • Две складови и логистични компании, които управляват центрове за изпълнение на електронна търговия в САЩ и Европа
  • Senator International, „спедитор“, който действа като посредник между корабни компании като Maersk и техните клиенти
  • Собствени акции на стойност 5 милиарда долара в мащабна програма за обратно изкупуване на акции, обявена през май

Mediterranean Shipping Company разширява своята круизна линия


Частният, семеен бизнес не отчита тримесечни печалби, но е в купа, която може да му помогне да изпревари Maersk като най-голямата корабна линия в света. През изминалата година е закупил:

Около 60 употребявани товарни кораба, като най-малко 43 нови кораба са поръчани

12 нови круизни кораба на цена от 11,3 милиарда долара, което ще направи MSC най-бързо развиващата се круизна линия през следващите пет години

CMA CGM стартира авиокомпания

През февруари третата по големина корабна компания в света стартира авиокомпания, която да изгради част от бизнеса с въздушни товари, който също отбеляза покачване на ставките и печалбите по време на пандемията. Само през този месец той купи:

Четири нови товарни самолета Airbus за разширяване на зараждащия се флот от шест товарни самолета

10 ледоразбиващи контейнера за разширяване на присъствието си в Балтийско море

Контейнерен терминал на стойност 2,3 милиарда долара в пристанището на Лос Анджелис

Hapag-Lloyd купува пристанищни терминали

Hapag-Lloyd реши да използва неочакваната печалба от пандемията, за да закупи пристанищни терминали, много от които са били претоварени от товарен трафик по време на пандемията. Главният изпълнителен директор на компанията Ролф Хабен Янсен заяви, че компанията не се интересува от въздушни товари, спедиция или складиране като някои от своите конкуренти, но винаги е отворена за закупуване на друг терминал. От началото на пандемията той закупи:

  • 30% дял в дълбоководно пристанище и 50% от железопътния терминал във Вилхелмсхафен, Германия
  • 10% дял в контейнерен терминал на пристанище Тангер-Мед в Мароко
  • Шест гигантски контейнерни кораба от 23 500 за 852 милиона долара
  • 10 по-малки 13 000 контейнерни кораба за 1 милиард долара

Evergreen удвоява размера на своя товарен флот

Evergreen, седмата по големина корабна линия в света, се стреми да се издигне нагоре в класацията. Компанията е предприела най-голямото закупуване на кораби в сравнение с размера си от всяка корабна линия; когато поръчките му бъдат изпълнени, той ще удвои приблизително размера на своя товарен флот (и ще изпревари Hapag-Lloyd, за да стане петата по големина корабна линия в света). Тази година той закупи:

  • 24 нови кораба за около 1 милиард долара през септември
    2 нови масивни контейнеровоза от 24 000 през юни
    20 нови 24 000 контейнерови кораба през март за 2,6 милиарда долара

Leave a Reply