От Питър С. Гудман, Александра Стивънсън, Нирадж Чокши и Майкъл Коркери за New York Times

Край бреговете на Лос Анджелис повече от две дузини контейнеровози пълни с велотренажори, електроника и други силно търсени стоки, са на празен ход от две седмици.

В Канзас Сити фермерите се борят да доставят соя на купувачи в Азия. В Китай мебелите, предназначени за Северна Америка, се трупат във фабриките.

Около планетата пандемията наруши търговията до изключителна степен, повишавайки разходите за доставка на стоки и добавяйки ново предизвикателство към глобалното икономическо възстановяване. Вирусът отхвърли хореографията на преместването на товари от един континент на друг.

В центъра на бурята е транспортният контейнер, работният кон на глобализацията.

Американците, заседнали в домовете си, предизвикаха прилив на поръчки от фабрики в Китай, голяма част от които бяха пренесени през Тихия океан в контейнери – металните кутии, които преместват стоки в извисяващи се стекове на върха на огромни кораби. Тъй като домакинствата в Съединените щати са напълнили спалните с офис мебели, а мазетата с бягащи пътеки, търсенето на превози надминава наличността на контейнери в Азия, което води до недостиг там, точно когато кутиите се трупат на американските пристанища.

Контейнерите, превозващи милиони маски до страни в Африка и Южна Америка в началото на пандемията, остават там, празни и несъбрани, защото корабните превозвачи са съсредоточили своите кораби по най-популярните си маршрути – тези, свързващи Северна Америка и Европа с Азия.

А в пристанищата, които корабите посещават, носещи стоки за разтоварване, често остават с дни заради натрупване на плавателни съдове. Пандемията ограничи наличността на докери и шофьори на камиони, което доведе до забавяне при обработката на товари от Южна Калифорния до Сингапур. Всеки контейнер, който не може да бъде разтоварен на едно място, е контейнер, който не може да бъде зареден някъде другаде.

„Никога не съм виждал подобно нещо“, каза Ларс Микаел Йенсен, ръководител на Global Ocean Network в A.P. Moller-Maersk, най-голямата корабоплавателна компания в света. „Всички връзки във веригата за доставки са разтегнати. Корабите, камионите, складовете. “

Икономиките по света поглъщат вълнистите ефекти от разстройството върху моретата. По-високите разходи за транспортиране на американско зърно и соя през Тихия океан заплашват да увеличат цените на храните в Азия.

Празни контейнери се трупат на пристанища в Австралия и Нова Зеландия; контейнерите са оскъдни в пристанището на Индия в Калкута, което принуждава производителите на електронни части да превозват стоките си на повече от 1000 мили на запад до пристанището в Мумбай, където доставките са по-добри.

Износителите на ориз в Тайланд, Виетнам и Камбоджа се отказват от някои доставки до Северна Америка поради невъзможността за обезопасяване на контейнери.

Хаосът в моретата се оказа благоприятна за корабоплавателните компании като Maersk, които през февруари се позоваха на рекордно високи цени на товарите, отчитайки над 2,7 млрд. долара печалба през последните три месеца на 2020 г.

Никой не знае колко дълго ще продължи сътресението, въпреки че някои експерти предполагат, че контейнерите ще останат оскъдни до края на годината, тъй като фабриките, които ги правят – почти всички в Китай – се борят, за да наваксат търсенето.

Откакто бяха внедрени за пръв път през 1956 г., контейнерите революционизираха търговията, като позволиха на стоките да се опаковат в съдове със стандартни размери и да се издигат от кранове върху релсовите автомобили и камионите – ефективно свивайки света.

Контейнерите са като плоските панелни дисплеи, произведени в Южна Корея, се преместват в заводи в Китай, които сглобяват смартфони и лаптопи, и как тези готови устройства се доставят през Тихия океан до САЩ.

Всяка спънка означава закъснение и допълнителни разходи за някого. Пандемията е нарушила всяка част от пътуването.

„Всички искат всичко“, каза Ахил Наир, вицепрезидент на глобалния мениджмънт на превозвачи в SEKO Logistics в Хонг Конг. „Инфраструктурата не може да се справи.“

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here