Превозвачите вдигат тарифите преди Китайската нова година.

0
367

Океанските превозвачи пускат нови GRI (general rate increase), а скоростта от FAK (freight all kinds) се увеличават през следващата седмица, за да се възползват от очакваното натоварване на товари преди празника на китайската Нова година (CNY) през януари.

Лунният фестивал за годината на Плъха започва на 25 януари, а превозвачите вече твърдят, че виждат „силно търсене на пазара“ и намаляване на местата по корабите.

Съответно те също започнаха да обявяват отделни пикови сезонни доплащания (PSS – peak season surchage) в редица експортни маршрути от Азия за следващия месец.

И тъй като вече уведомяваха изпращачите за повишаване на ставката на FAK от 1 декември от Азия до Европа, тази седмица повечето превозвачи ги пускат в сила още от средата на декември.

Например, CMA CGM информира в понеделник, че от 15 декември ще повиши ставката на FAK за 40 фута по маршрута Азия до Северна Европа до 2200 долара, след по-ранно съобщение за увеличаване на ставката до 2000 долара от 1 декември.

Освен това от 1 декември превозвачите ще започнат да таксуват надбавки за гориво с ниско съдържание на сяра, за да възстановят допълнителните разходи за бункериране на кораби с гориво в готовност да се съобразят с 0,5% сярна капачка на IМО2020, която влиза в сила на 1 януари.

Днешният Шанхайски индекс на контейнери за товарни превози (SCFI) отразява дисциплинираното действие на превозвачите при управлението на капацитета им, увеличаването на тарифите и бункера и настоящата им липса на апетит за намаления при ставките, въпреки че факторите за товарене спадат под 90% както за Азия, така и за Европа.

Нещо повече, контейнерните линии започват да планират следващия период на забавяне, по време и непосредствено след китайската Нова година, като обявяват по-празни пътувания.

Днес Maersk и MSC обявиха, че през седмицата 2M ще анулира веригата си AE2 / Swan в Азия-Северна Европа, за да „рационализира капацитета през този период“.

Северноевропейският компонент на SCFI натрупа 9,1% тази седмица до $ 766 на ТЕУ, което е с около 2,5% над нивото от същата седмица на миналата година.

Въпреки това, преди 12 месеца разходите за бункер бяха с около 200 долара на тон по-високи от сегашната цена за тежко гориво, което означава, че докато превозвачите от Азия-Северна Европа всъщност не трябва да започнат да плащат за по-скъпи горива, съвместими с IMO 2020, те са в по-здравословно положение, отколкото преди година.

Всъщност, това се отрази на финансовите резултати за третото тримесечие на превозвачите, които имаха надежди да постигнат по-добри резултати от очакваните.

За пристанищата на Средиземноморието, процентът на спот контейнери, регистриран от SCFI, се е подобрил с 6%, до $ 730 на TEU, което е с около 7% под нивото от преди година.

Междувременно капацитета и скоростта на превозвачите се разшири до транспасифи маршрутите, което доведе до значително увеличаване на спот тарифите на Tradelane.

За Азия до западния бряг на САЩ SCFI регистрира скок от 14,3% до 1,405 долара за 40 фута, докато за източното крайбрежие се наблюдава значително покачване на 19% в спот ставки до 2 684 долара за 40 фута.

Но нотка на предпазливост за превозвачите, свързани с IMO 2020, беше изразена от Джордж Грифитс, редактор на глобалния пазар на товари в S&P Global Platts.

Той каза: „С разпръскването на морските горива от 3,5% до 0,5% в Ротердам на около 250 долара на тон, остава да видим каква част от тези допълнителни разходи превозвачите могат успешно да прехвърлят на своите клиенти.“

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here