Контейнеривозите за скрап увеличават броя си с наближаването на IМО 2020

0
469

През последните 30 дни 23 контейнеровози са били продадени за скрап – почти половината от броя, изпратен до кейовете на разрушителите през изминалата година.

Според данните, предоставени от корабния брокер “Брамар АСМ”, досега през тази година са продадени за разрушаване 52 броя контейнеровози, равняващи се на 94 000 TEU, в сравнение със 141 за 398 500 TEU през същия период на миналата година.

Възстановяването на чартърните такси, предизвикано от недостиг на тонаж в по-малките сектори и практически несъществуващ пътен дневник, убеди собствениците да реактивират много от своите кораби с празен ход тази година и да отложат бракуване на плавателни съдове, които са станали неикономически да работят поради ниски цени за наемане на дъното.

И не повече от класическите съдове с панамакс контейнер от около 4000 TEU, които претърпяха тежко време след отварянето на разширения Панамски канал през 2016 г., позволи на плавателни съдове с капацитет 12 000 TEU да преминават канала.

Невъзможно е да осигури алтернативна заетост, това доведе до нахлуване на панамакс кораби до спот пазара, което накара дневните лихвени проценти да достигнат субикономическо ниво от около 4 000 щатски долара на ден – ако въобще може да се намерят такива фанкировки. И след като прекараха дълги периоди в горещо и студено съцветие на котва по целия свят, през последната част на 2016 г. и началото на 2017 г. бяха продадени повече от 50 панамакс кораба за скрап.

Този интензивен период на бракуване е известен с построения през 2010 г. 4250 teu Hammonia Grenada, закупен от разрушителите на Бангладеш през януари 2017 г. за докладваните $ 5.5 млн. – все още най-младият обслужващ контейнерен кораб, който ще бъде изпратен за скрап.

Но, както съобщава The Loadstar миналата седмица, 0.5% глобална сяра на IMO за гориво от 1 януари 2020 г. може драматично да промени динамиката на чартърния пазар отново.

Няма да е икономично да инсталирате скрубер на по-малък съд за контейнери, за да може плавателният съд да продължи да гори тежко гориво (HFO), тъй като цената на системата за почистване на отработените газове може да бъде толкова, колкото стойността на актива на кораба.

Поради това по-старите кораби ще бъдат задължени да консумират по-скъпата горива с ниско съдържание на сяра (LSFO) и, като се има предвид, че те по принцип биха били по-малко ефективни от по-малките, отколкото при по-младите кораби, техните перспективи за заетост ще бъдат значително намалени.

Освен това чартьорите вече вземат решения относно изискванията на флота си след ММО 2020, а корабособствениците с по-стар тонаж биха могли скоро да разберат, че техните кораби са практически невъзможни да се приспособят още през четвъртото тримесечие на следващата година, когато горивото в резервоарите на контейнера плавателните съдове без скруберни инсталации ще трябва да бъдат зареждани с очакваните $ 250 на тон по-скъпи LSFO.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here