Мохамед Саиди е персонифицирането на иранското корабоплаване. В момента той има една, може би тънка, надежда, останала преди страната да бъде засегната от подновени санкции по-малко от месец след това. Западните корабни компании напускат страната и сега въпросът е дали това ще се промени.

Мохамед Саиди е предпазлив човек, видян по начина, по който се движи в големия круизен терминал в края на старата писта в средата на пристанището на Хонг Конг. Той не е силен човек като такъв, а по-скоро скромен човек, който е трябвало да живее със същите възходи в корабоплаването и офшорни, както другите в сектора. И като председател на Иранската ислямска република Иран (IRISL), той вече е претърпял налагането на строги санкции на страната в опит да я принуди на преговорната маса и да сключи международно ядрено споразумение. Няма споразумение, няма търговия. Точно сега той се оказва в обвързаност, защото след по-малко от месец САЩ се очаква отново да въведе санкции срещу Иран. Това всъщност би могло да попречи на страната и корабоплавателната компания да правят бизнес с много чуждестранни компании, не на последно място на Запад, където няколко играчи обявиха намеренията си да напуснат Иран. Те включват Maersk Tankers, Norden и Torm. Никой от тях не иска да се противопоставя на САЩ. Морският министър на Иран Трябва да бъде нещо парадоксално за Саиди, който е описан като де факто морски министър на Иран, да бъде в Глобалния морски форум, който се е преместил в Югоизточна Азия след три години в Копенхаген като Датски морски форум , Последният път, когато участваше, беше форумът, който се проведе през октомври 2015 г. в новия круизен терминал в Копенхаген. Тогава всички искаха да говорят с Саиди, тъй като това беше само три месеца преди санкциите на ООН да бъдат отменени и за сектора да се появи нов милиард долар, който по това време повече от малко гладен за нови дейности. Следователно корабоплавателните компании и офшорните фирми бродят около иранския корабен профил и делегациите бяха изпратени в Техеран в опит да направят бизнес споразумения пред конкурентите. Макар САЩ да смятат, че освобождаването на страните, които “са положили усилия да намалят вноса на петрол от Иран”, все още е много отворен въпрос дали това ще има забележим ефект. Както изглежда точно сега, надеждите на Саеди са по-обвързани с предложението, направено от три държави-членки на ЕС – Русия и Китай – макар да има съмнение дали това ще има въздействие, т.е. ако фирмите, обявили излизането си от Иран, техните решения. Това се отнася до схемата за плащане, представена от Германия, Франция и Обединеното кралство заедно с Русия и Китай в Общото събрание на ООН в Ню Йорк преди няколко седмици. Очакването е, че действителното съдържание на споразумението, а именно как схемата за плащане ще работи на практика, може да бъде обявена тази седмица. След което Иран и компаниите, които могат да обмислят използването на схемата за избягване на санкциите в САЩ, могат да кажат дали възнамеряват да я използват или не.

В допълнение към многобройни танкерски корабни компании, които заявиха, че няма да плават повече за Иран, същото важи и за няколко компании за линейно корабоплаване. Най-голямата последица обаче ще бъде за цената на петрола, която се увеличи с очакванията, че други производители на петрол няма да могат да запълнят празните места, оставени от Иран. Ключът към иранското корабоплаване Според хора, запознати с иранското корабоплаване, Saeidi е ключът към повечето от случващото се в иранската корабоплавателна сфера. Не само превозвачът на контейнери, но и 20-те различни дейности в танкерите, химикалите, логистиката и пристанищните предприятия означават, че IRISL се счита фактически за морско министерство на страната. И когато една компания за линейни превози, като френската CMA CGM, сключи нова сделка с Иран през януари 2016 г., Саиди беше служител за входната точка на френското правителство на иранския пазар.

Може да рискува 20 години в затвора Въпреки това, коментарите по схемата досега бяха много съмнителни. Страховете да бъдат засегнати от американските санкции са просто твърде големи, за да могат корабоплавателните компании да се придържат към техните ирански сделки. Един поглед към американското предложение показва, че хора или компании, които не спазват американските наредби, биха могли да бъдат осъдени на 20 години затвор в най-тежките случаи. И сред морските компании ShippingWatch обсъжда въпроса в Хонг Конг, изглежда няма реална подкрепа като такава за предложението на трите страни от ЕС, Русия и Китай. САЩ просто са твърде важен пазар. Те не искат да поемат риска да се окажат в лошо състояние. Отвъд търговията в САЩ има компании с кораби, регистрирани в САЩ, и те също не искат да поемат риска.

Вероятно бяха добри отношения между Saeidi и семейство Saade на CMA CGM, което имаше корени в Близкия изток, което помогна да се промени като част от цялостния пакет, който беше подписан в Двореца Élysée. Отново в Хонконг има много повтарящи се участници от морския форум през 2015 г. И двата терминала за круиз дори изглеждат малко подобни. Вграден сив бетон с големи прозорци, обърнати към водата и пристанището. Специалната настройка, разработена от организаторите на събитието, също е същата. Груповата работа, основана на скандинавския модел, е ключов елемент. Саиди се обединява с 10-15 други морски лидери в група, която трябва да представи решения за бъдещи предизвикателства. Би било погрешно да се каже, че личният интерес сред останалите присъстващи се е охладил и същото важи и за търговския интерес. Последното обаче стана трудно, тъй като те не могат да се занимават с Saeidi този път, тъй като това би поставило много по-голям пазар в риск. Обновените санкции на САЩ ще бъдат въведени на 4 ноември.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here