Закупуването от COSCO за $ 6.3 млрд. на контейнерната линия OOCL,  дъщерна компания на Orient Overseas International (OOIL), е под съмнение, според Alphaliner.

Консултантът заяви, че “остават съмнения” дали придобиването може да бъде завършено до крайния срок 30 юни.

Сделката, обявена през юли миналата година, ще предостави на COSCO 90,1% от акциите на OOIL, а операторът на контейнера за контейнерите – Shanghai International Port Group (SIPG) ще вземе баланса.

Въпреки че от COSCO многократно са заявили, че “сделката е на път”, две предпоставки остават неизпълнени, което би могло да доведе до дерекция на сделката, казва Алфалинер. Странно, като се има предвид, че COSCO е държавна собственост, китайското министерство на търговията все още не одобрява официално сделката.

Но от по-голямо безпокойство е предстоящата зелена светлина от комисията по чуждестранни инвестиции в САЩ (CFIUS). През изминалата година тя наложи вето върху редица сделки, включващи китайски купувачи, въз основа на “заплаха за националната сигурност”.

Алфлайнер заяви:

“COSCO не е предоставила официални разяснения за състоянието на преговорите с комисията [CFIUS] досега. Докато COSCO съобщава, че е предложила да продаде или да извади от експлоатация терминала за контейнери в Long Beach Container Terminal (LBCT), който да помогне да се облекчат американските проблеми, свързани с националната сигурност, подробности за такъв план не бяха публикувани … ” Той добави, че ситуацията по отношение на МКБТ “може да се окаже трудна за разрешаване”, тъй като остава неясно защо американските власти като че ли се интересуват от предложената собственост на COSCO като “национален риск за сигурността”. Alphaliner твърди, че това не е проблем по собствеността на OOCL и освен това COSCO вече контролира два контейнерни терминала в пристанищния комплекс LA / LB San Pedro Bay.

Условията на сделката включват глоба за плащане от 253 млн. долара, дължима от COSCO, ако сделката не бъде завършена до 30 юни, но Alphaliner отбеляза, че има друга клауза, че таксата ще бъде отменена, ако някое от двете предпоставки не е в състояние да бъдат изпълнени. Това ще позволи на COSCO да “се оттегли от сделката без наказание”, каза Алфалинер, добавяйки: “Всяко закъснение в осигуряването на одобренията може да не означава непременно сделката, тъй като и COSCO, и OOIL могат взаимно да се споразумеят да удължат срока”.

Липсата на актуализации обаче предизвиква загриженост както за акционерите на OOIL, така и за клиентите на OOCL. Инвеститорите не харесват несигурността и акциите на OOIL, които се търгуват на около 74 крони ($ 9.43), под офертната цена от $ 78.67 от COSCO и SIPG, могат да бъдат подложени на допълнителен натиск. Освен това персоналът на OOCL е в състояние на безпокойство поради липсата на официални съобщения и общо безпокойство относно сигурността на техните длъжности. Всъщност, след обявяването на поглъщането през миналия юли Loadstar е чувал за няколко ключови търговски служители на OOCL, които са били “изгорени” от конкурентни превозвачи. Разбираемо, това също създава несигурност сред клиентите на OOCL – опасен сценарий на такъв конкурентен пазар.


    

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here